2010. augusztus 1., vasárnap

Vişinată (meggypálinka) VKF-re


Amikor a nővérem meghírdette a VKF témát tudtam, hogy valamivel én is jelentkezni fogok, csak épp azt nem tudtam, hogy mivel. Gondolkodtam is eleget azon, hogy milyen népcsoport jellegzetes ételét készítsem el, de valahogy nem tudtam dönteni, mert azokat a fogásokat amit szívesen elkészítettem volna több nemzet is magáénak vall. Ezek után megszületett a döntésem, nem ételt, hanem italt fogok beneveztetni.
Nálunk, Erdélyben magyarok és románok egyaránt készítik ezt a szeszesitalt, s ha nem készítik akkor készen megveszik az üzletből, de nem lehet elképzelni egy lakodalmat, keresztelőt, vagy valamely ünnepet anélkül, hogy a vişinată ne lenne az asztalon. Igaz mostanában több gyümolcsfajtából készítenek ilyen italt: barackból, áfonyából, eperből.A legutóbbit az idén fedeztem fel, egy kedves rokonunknál. Ugyan csak tőlük tudtuk meg azt a receptet miszerint készítettük a mi kis adagunkat. Azért mondom, hogy kis adag mivel ők 50-60 litreket készítenek.
Ennek az italnak is többéle receptje van, de mindenki úgy készíti ahogyan akarja és ahogy zsebe engedi.
Hozzávalók 5 l-hez:
• 2 kg meggy
• 2 kg meggy
• 2 l szesz vagy házi gyümolcspálinka
• 1 kg cukor
• 2-2,5 liter víz (ez a mennyiség az ital erősségétól függ)
A meggynek leszakítjuk a szárát és magostól lecukrozzuk. Pihenni hagyjuk másnapig, de egyszer-egyszer még belekavarunk. Másnap egy korsóba vagy nagyobb palackba tesszük. Ráöntjük a szeszet és a vizet, majd sötét helyre rakjuk. Két- háron napon belűl már fogyasztható.
Ilyen nagy adagot még sohasem készítettünk,ez megéri a következő termést.

3 megjegyzés:

Bianka írta...

Ezer éve nem hallottam ezt a nevet. Még anyum készített régen, inkább a meggy miatt, mert imádta sütibe, házi csokiba tenni.
Nagyon finom

trendo írta...

Ezt még az én drága Lili néném készítette nagy néha. Ő "meggylelkének" hívta. Szép magyar név, nem? :)

szannalina írta...

Bianka
A pálinkából en is csak a meggyet szeretem!

Trendo
Van benne valami, a szeszesital nagyon megszívja a meggyet, színét is megváltoztatja. Azt is lehet mondani, hogy a lelkét is kiszívja.